The report below is critical of a site that put up statistics which showed immigration to the USA in a bad light. But does it show where the statistics are wrong or quote better statistics? No. It simply rejects the statistics on the ground that they were in part taken from a site that is critical of immigration. That government statistics show such things as a high rate of crime among illegals is ignored.

And anybody quoting the sensationalist Southern Poverty Law Center as an authority on anything really is a stone-throwing glasshouse dweller. The very fact-based approach of immigration critics such as the Center for Immigration Studies is sadly missing from the mainstream media. Abuse seems to be the limit of their talent

Intuit-owned online financial tool Mint.com posted an item entitled “The Economic Impact of Immigration” to its MintLife blog earlier this week that quickly caught attention for all the wrong reasons.

The story, which featured an “infographic” and has since been taken down by the company, detailed the monetary impact that undocumented immigrants currently have on the U.S. economy, citing such numbers as 43 percent of all food stamps and 41 percent of unemployment benefits going to these individuals.

Besides being controversial, the numbers behind the imagery turned out to be questionably sourced. The Atlantic, which picked up on the story late Thursday, found that the chart had been sourced in part by Vdare, a site that has a history of posting anti-immigration articles, and has been classified as a hate group by the Southern Poverty Law Center. Other figures for the chart were taken from places like Pew Research, the Central Intelligence Agency, and the Department of Homeland Security’s Web site.

Mint has had a long history of running infographics, though in the past they have been features on banks, monetary distribution, and taxation, and have usually come from a single source. The one for immigration cited 12.

As David Weigel notes over at The Washington Post, the inclusion of the credible sources into the mix did little to help separate the wheat from the chaff, since the chart was set up in a way that did not show you where each statistic came from. That means Vdare could have very well had its own legitimate source for the information, but without showing which numbers came from where puts the entire chart under scrutiny.

MintLife’s editor Lee Sherman has since taken down the graphic and issued an apology, saying that the company went “too far” and that it won’t happen again. “It’s true that the tone [of the MintLife blog] is often provocative, seeking to engage readers in dialogue around important topics,” Sherman said. “But the recent blog post ‘The Economic Impact of Immigration’ went too far, cited polarized sources, and did not receive the editorial judgment and oversight it deserved.” The apology, though, was not good enough for some Mint users, who have removed their accounts from the service, and are posting about it on Twitter.

SOURCE

Advertisements